Připravte auto na jaro: Na co nezapomenout?!

Příroda se probouzí a zima už má na kahánku. Vedle jarního úklidu v domácnosti by se řidiči měli zaměřit i na očistu vozu.
Koberečky
Gumové koberečky, které bránily interiér proti špíně a vlhkosti ze zasněžených bot, už můžete s klidným srdcem omýt a vyměnit za klasické koberečky, které lépe chrání interiér proti letnímu prachu a písku.
Vzduchový filtr
Vzduchový filtr se mění přibližně po 15 tisících kilometrů, zhruba jednou ročně. Čistý filtr sání zlepší chod motoru a zvýší výkon vozu a jeho efektivitu.
Stěrače
Zkontrolujte a případně vyměňte lišty stěračů. Jejich běžná životnost je okolo půl roku a v zimě dostávají kvůli posypové soli a vinou námrazy na skle pořádně zabrat. S rostoucí teplotou je dobré přejít na letní směs do ostřikovačů, která ze skla lépe odstraňuje hmyz.
Klimatizace
V zimě ji řada lidí vůbec nepoužívá, a množí se v ní proto různé mikroorganismy a plísně. Je dobré ji nechat vyčistit právě teď, ještě než začnou pařáky a budeme ji chtít používat naplno. Jednou ročně se mění i kabinový pylový filtr, který chrání posádku před pylem z probouzející se přírody. V prašném prostředí (na stavbách apod.) se ale doporučuje zkrátit interval na polovinu. U alergiků je lepší si místo papírového filtru připlatit za textilní s aktivním uhlím, který filtruje vzduch lépe. U některých vozů není dobré měnit filtr svépomocí, protože hrozí vypadání nečistot do ventilátoru a jeho poškození.
Karoserie
Po zimě je dobré zaplatit si v myčce důkladnou očistu, která zbaví podvozek a karoserii zbytků soli a nánosů špíny včetně vosku.
Panty
Po zimě mohou začít vrzat panty a mechanismus posuvných dveří. Věnujte jim pozornost, očistěte a namažte je.
Brzdy
Sníh a mráz daly zabrat celému brzdovému systému včetně ABS. Je dobré nechat si je na jaře zkontrolovat a případně opravit v servisu. Je dobré dopřát jim i důkladnou očistu. Teplá tlaková voda v kombinaci s čističem kol a brzd vám pomůže odstranit brzdný prach a korozivní usazeniny, které se během zimního provozu nahromadily. Po omytí je doporučeno brzdy ošetřit sprejem na brzdy bez acetonu.
Pneumatiky
S přechodem na letní pneumatiky nemusíte spěchat. Zimní sice mají v teple horší vlastnosti, jsou zbytečně hlučné a výrazně rychleji se sjíždějí, ale zákon nám umožňuje na nich jezdit i v létě, pokud budete dodržovat minimální hloubku dezénu 1,6 mm. Obecně se ale jezdit na »zimácích« v létě nedoporučuje. V jiných zemích, třeba v Itálii, to dokonce může znamenat i pokutu.