Rekonstrukce stoletého mostu budí rozpaky: Zvlněný tvar prý odvádí vodu
Vozovka připomínající horskou dráhu se objevila po rekonstrukci na Masarykově mostě u Zbečna na Rakovnicku. Prohlubně sloužící k odvodnění jsou podle plánu a stavba prý jinak vyřešit nešla.
Kdo sem dorazí na výlet vlakem, mostu se nevyhne. Je to hlavní dopravní tepna, která výletníky dostane z železničního nádraží do malebné vesničky Zbečno ležící v chráněné krajinné oblasti Křivoklátsko. Masarykův most byl dlouhá léta zdejší chloubou, která trpěla pod koly nákladní dopravy, což nevyhnutelně vedlo k jeho rekonstrukci. Ta začala 18.9. 2023 a s přestávkami trvala až do minulého pátku. Finální verze ale vypadá poněkud zvláštně. „Je to viditelný a nemám z toho teda dobrý pocit,“ říká pan Oldřich, který sem s aní Bohuškou přijel na výlet. Léta se živí jako stavař a podobnou věc ještě neviděl. „To musela být nějaká chyba v realizaci,“ říká. „Kdyby to bylo ve středověku, tak neřeknu, ale v dnešní době, když máte nivelační přístroje…“ kroutí hlavou.
„Lidi říkají, že v Praze je Tančící dům a tady máme vlnitý most,“ povídá nám zas jeden z místních. Podle starosty Jiřího Těhana je ale vše v pořádku. „Most byl zrekonstruován podle projektu a samozřejmě bez výhrad zkolaudován,“ uvedl na náš dotaz. To potvrdil i Michal Šťastný zastupující Krajskou správu a údržbu silnic Středočeského kraje, která za stavbou stojí. Pro nezvyklý design má jednoduché vysvětlení. „Je to kvůli odvodu vody, který technicky momentálně jinak řešit nešel,“ uvedl pro Aha!. U sto let starého mostu prý rekonstrukce jiným způsobem udělat nešla. „Kdyby to byla nová konstrukce, tak to vyřeší, že je ten most do oblouku,“ dodává.
Most s historií
Masarykův most stavěli mezi roky 1924 a 1925. Jeho železobetonová konstrukce, která se tyčí nad řekou Berounkou, je 144 metrů dlouhá a 6,40 metrů široká. Projekt byl vypracován Josefem Hartem a stavbu provedl Emil Štěrba za dozoru Františka Widemanna.
Zábradlí se upravovalo
Pan Michal, který bydlí kousek od mostu je hlavně rád, že se přes něj dá jezdit, protože před rokem byl v dezolátním stavu. Design chodníku a silnice prý původně kopírovalo i zábradlí. „Měli to zprovoznit v říjnu, pak to prodloužili. To zábradlí bylo úplně vlnitý, tak se proti tomu lidi ohradili, takže to museli předělávat a dávali tam lasery, aby to bylo narovno,“ vypráví o úpravách, které posunuly termín zprovoznění o dva měsíce a 50milionovou stavbu o pár milionů prodražily.
Experti kroutí hlavou
S dotazem jsme se obrátili na dva odborníky na dopravu. „Je to divné, nikdy jsem se s tím nesetkala,“ kroutila hlavou Stanislava Jakešová z Týmu silniční bezpečnosti. „Určitě to šlo udělat jinak, ale třeba by to bylo dražší, to nevím,“ dodala. „U mostů se většinou omezuje rychlost a dává se tam značka pozor nerovnost vozovky,“ uvedl dopravní expert Roman Budský.