Milion kusů Škody 100 a 110: Ústup ze slávy
Před Mototechnou se na ni stály fronty a všichni ji chtěli mít doma, nehledě na barvu, jenže... Škoda 100 a 110 patřily mezi první modely mladoboleslavské automobilky, které ztrácely kontakt se světovou konkurencí.
Zítra to bude přesně 55 let, co se 25. srpna 1969 spustila sériová produkce vozů Škoda 100 a 110. Vyráběny byly v modernizované továrně postavené pro legendární embéčka, čemuž odpovídal i vzhled, který byl do velké míry jen vylepšenou verzí modelů 1000 a 1100 MB. Zlepšení se dočkaly brzdy, které byly nově dvouokruhové, od novějších sérií pak nahradily bubny kotouče. Nejvýraznější změny se týkaly exteriéru, který postupně přišel o zdobné prvky, třeba náznaky ploutví nesoucích zadní lampy. Místo nich dostaly vozy zadní světla orientovaná na šířku.
Nebezpečná nádrž
V počátcích výroby zůstaly »stovárně« vystupující kliky či víčko nádrže umístěné ve znaku automobilky na předním blatníku. A ta byla jedním z kamenů úrazu. Zatímco konkurence už umisťovala nádrž na bezpečnější místo pod zadními sedačkami, v novém modelu škodovky byla stále pod přední kapotou. Ani tyto nedostatky však nebránily rekordním prodejům. Za 11 let výroby opustilo brány závodů v Mladé Boleslavi a v Kvasinách na Rychnovsku 1 079 708 vozidel Škoda 100 a 110, tedy dvojnásobek oproti embéčkům.
Uvedení předcházel požár
Zahájení sériové výroby předcházel dramatický požár závodu v Mladé Boleslavi, který vypukl 12. srpna 1969. Naštěstí se ale týkal jen starých částí komplexu a nářaďovny. I když lehlo popelem na 50 000 m2 plochy a vzniklá škoda byla vyčíslena na astronomických 320 milionů korun, spuštění produkce to neohrozilo.