Dobrodruzi z Plzně: Do Chorvatska na fichtlech!
Husarský kousek se povedl pětici kluků z Plzeňska. Na pionýrech starých téměř půl století zvládli trasu z Čech do Chorvatska a zpět. Celkem na fichtlech ujeli 1570 kilometrů!
Kluci vyjeli ze Štáhlav na Plzeňsku v 17 hodin večer. Ještě týž den dojeli na přehradu Lipno na jihu Čech, kde přenocovali. Následující den dorazili až do rakouského Klagenfurtu. „Utábořili jsme se u supermarketu Aldi. Ráno nás vzbudili policajti, že se to nesmí a máme pět minut, abychom zmizeli,“ řekl Libor Nosek. Šlo o jediný incident na cestě, všude jinde jim lidé vycházeli vstříc a jejich fichtly často obdivovali. „Třeba ve Slovinsku se u nás stavili místní kluci, kteří se tam proháněli na mopedech. Zjistili jsme, že jejich stroje vyrobené ještě za Jugoslávie, jsou mnohem lepší než ty naše,“ smál se Jan Jermář.
Příště jen rovina
Největší překážkou v cestě byly klukům Alpy na hranici se Slovinskem. „Museli jsme vyjet do výšky 1410 metrů. Byl to strašný krpál. Na jedničku jsme jeli rychlostí 15 kiláků v hodině asi 10 kilometrů. A těsně před hranicí to bylo tak strmé, že jsme si museli pomáhat nohama, odstrkovali jsme se,“ popsal Nosek. Třetí den kluci dorazili konečně k moři do městečka Rovinj na Istrii. Tady strávili čtyři noci. Cesta zpět jim trvala stejně jako tam – tři dny. A kam vyrazí příště? „Rádi bychom hory vyměnili za rovinu. Takže příští rok nejspíš Polsko či Pobaltí,“ předestřel Honza Jermář plány.
Opakovaný start
Po čtyřech kilometrech jízdy jeden fichtl vypověděl službu. Nezbývalo než se vrátit. Start se tak oddálil o devět hodin. Místo ráno, odjížděli večer. „Zařadil jsem jedničku a už nic jiného jsem tam nedal. Rozebrali jsme motor, vyměnili ložiska, klikovku, řadicí automat a dali zase vše dohromady. Smůlu jsme si tak vybrali hned na začátku cesty. Po cestě jsme už vážnou poruchu neměli, jen ty menší,“ svěřil se Jan Jermář (20).
Jak se dali dohromady
Nejdříve byli dva: Libor Nosek (23) a Tomáš Banýr (23). „Chodili jsme spolu na průmyslovku a zjistili jsme, že máme stejnou zálibu – staré pionýry. Tomáš zase znal od dětství Jonáše Turka (23) a ten začal s námi jezdit na fichtlech na výlety,“ popsal Libor. Postupně se přidali Jan Jermář (20) a Lešek Semelka (20). A bylo jich pět. Od roku 2021 společně vyrážejí na svých Jawách Pionýr na výlety.
Kolik to stálo?
Kluci seděli na fichtlech starých téměř půl století. Dva jeli na Jawách 21, dva na Jawách 20 a jeden na Jawě 23 zvané Mustang. Cesta s pobytem u moře každého z nich vyšla na necelých 6000 Kč. „Každých 120 km jsme tankovali asi 3,5 litru benzinu, celkem to bylo 12krát. Cestou jsme spali pod širákem a u moře jsme si zaplatili na čtyři dny privát, každého z nás přišel na 2500 Kč. Zbytek bylo jídlo,“ vypočítal Libor Nosek.
Víte, že...
...Jawa Pionýr, hovorově pincek, fichtl, fechtl, je stroj, který se v Československu vyráběl v Považské Bystrici? Ve slovenské továrně jich od 50. do 80. let minulého století udělali více než 1,6 milionu kusů.