Motorádce Aha! Proč přezout zimní gumy?

Dojíždění zimních pneumatik v létě je populární praktika. Zatímco v zimě musí mít vzorek hluboký alespoň 4 mm, v létě stačí autům do 3,5 tuny 1,6 milimetru. Nic vám nebrání tento rozdíl v létě dojezdit a na podzim koupit zimáky nové, takže ušetříte jedno přezouvání. Jak ukázal loňský test německého autoklubu ADAC, jen samé výhody to ale nemá.
Na mokru v pořádku
Na mokré vozovce se i při letních teplotách zimní gumy chovaly přijatelně.
Delší brzdná dráha
Při rychlosti 100 km/h měly zimní gumy až o 16 metrů delší brzdnou dráhu na suchém rozpáleném asfaltu než letní obutí. Větší teplo znamenalo delší brzdnou dráhu.
V zatáčkách opatrně
Se vzrůstající teplotou se u zimních gum zhoršovala schopnost vést auto v zatáčkách. Ne extrémně, ale znatelně. Stabilita vozu v zatáčkách se navíc ještě zhoršovala s množstvím bagáže v kufru.
Sjeté jsou lepší
Čím vyšší vzorek zimním gumám zbýval, tím byly výsledky horší. U pneumatik se vzorkem sjetým na 4 mm a méně byl rozdíl v brzdné dráze oproti letním okolo 5 metrů.
Celoroční bezpečnější
Celoroční pneumatiky mají pryžovou směs navrženou tak, aby fungovala i při 30 – 40 °C. Podobně jako letní. Klasické zimní pneumatiky ale nejlépe fungují až při teplotách pod nulou a v letních teplotách jsou příliš měkké a rychleji se opotřebují.
Spotřeba vzroste
Zimáky v létě mají díky měkkosti v teplém počasí i větší valivý odpor. Ten se projevuje zejména větším apetitem vozu, který na dlouhých trasách snadno smaže finanční úsporu z toho, že gumy nevyměníte.
Servis by neškodil
Tím, že se vyhnete pneuservisu, se vyhnete i vyvážení kol. A závaží se z nich mohla přes zimu vydrncat. Hrozí nerovnoměrné sjíždění, které vás v případě dojíždění zimáků nemusí trápit. Ale i hučení, vibrace do volantu nebo stáčení k jedné straně.
Pozor na Itálii
Jestli se chystáte v létě na výlet k italským plážím a hodláte dojíždět zimáky, můžete dostat tučnou pokutu. V zimě je u zimáků a celoročních gum tolerován i nižší rychlostní index u pneumatik, než je uveden v technickém průkazu. Stačí, aby byl vyšší než konstrukční rychlost vozu. V létě ne. Guma musí mít stejný, nebo vyšší rychlostní index, než je uvedený v technickém průkazu. Jinak vám hrozí pokuta od 431 do 1734 eur (11 tisíc až 44 tisíc Kč).