Jak řešit nejčastější patálie kolem kol? 5 rizik cyklistiky

Někdo na kole jezdí do práce, jiný po práci, anebo ho vezme jen na dovolenou. Cyklistů podle statistik přibývá. A s nimi přibývají i specifická zranění, nehody a krádeže. Víte, jaká rizika tento sport přináší a jak se bránit?
Krádež
Ročně se ukradne okolo 5 tisíc kol a škody jdou do stovek milionů. Podle ČPP má kolo pojištěno jen 9 % lidí. „Průměrná hodnota ukradeného kola se již pohybuje kolem 30 tisíc korun. Zhruba polovina je ukradena vloupáním do bytu či rodinného domu, druhá zmizí z ulice. Nejčastěji ke krádežím dochází v letních měsících a prodloužených zářijových prázdninách,“ říká David Krňávek z ČPP Servis. Tip Aha!: Zkuste elektronický zámek s GPS modulem, pohybovým senzorem a alarmem, který odesílá upozornění do mobilu.
Silniční nehoda
Kde není cyklostezka, musí se jezdit po silnicích. Tam ale patří kolaři k nejzranitelnějším. „Je důležité, aby cyklisté dávali správně přednost v křižovatkách, byli dobře vidět a nosili přilby. Řidiči aut na druhé straně mají zpomalit v místech, kde se cyklisté pohybují, pozorně sledovat v provozu i menší jednostopá vozidla a dodržovat bezpečný boční odstup od cyklisty,“ říká Tomáš Neřold z BESIP. Nejčastějším typem nehod je srážka s automobilem, přičemž viníkem bývá z 58 % řidič vozidla. Celých 40 % nehod jsou tzv. samonehody, kdy cyklista havaruje sám. Tip Aha!: Vyměňte čepici za svítivě barevnou přilbu.
Pravidla
Cyklisté nepotřebují řidičák, ale pravidla znát musí stejně jako řidiči aut. Takže nesmí jezdit po chodnících, přes přechod pro chodce musí kolo tlačit, nesmí jezdit v protisměru jednosměrkami a musí dávat přednost zprava. A když někoho srazí, hodí se jim pojištění odpovědnosti. Cyklisté mohou dostat stejné pokuty a tresty jako řidiči aut, jen body ne. Za děti na kolech jsou trestně zodpovědní rodiče. Tip Aha!: Nejezděte pod vlivem. Znamená to riziko stejné pokuty, jako v autě – až 50 tisíc korun. O řidičák ani body ale nepřijdete.
Převoz
Nosič kol by měl být pevný a uzamykatelný. A vyplatí se i speciální pojistka. „Vztahuje se totiž nejen na krádež z objektu, ale i z volného prostranství, auta, nosiče. Cyklisté by ale vždy svá kola měli mít zabezpečená alespoň zámkem,“ říká Vlastimil Divoký z ERV Evropské pojišťovny. Aby se dočkali pojistného krytí, měli by doložit, že zloděj musel při krádeži překonat překážku, ať už jde o zámek či vrata garáže. Tip Aha!: Pojištění kola v nosiči často neplatí ani v noci.
Pokuty v cizině
Pozor si dejte i na cizokrajné výše pokut. Třeba ve Španělsku můžete dostat pokutu 200 eur (5000 Kč) za jízdu na kole se sluchátky, bez světel nebo při používání mobilu za jízdy. Celých 700 eur (18 tisíc Kč) můžete zaplatit v Řecku za jízdu na červenou. Jízda na chodníku vás bude stát 175 eur (4500 Kč).