Jak reklamovat jídlo v restauraci?! Hlavně ho nesnězte...

Přesolené, studené nebo tvrdé jako podešev. Jídlo v restauraci může být sázkou do loterie. Málokdo ale najde odvahu či odhodlání nedobrý pokrm reklamovat. Zatímco nefunkční pračku nebo nahnilá rajčata nemají Češi problém reklamovat, u jídla v restauraci často váhají.
Přitom při objednávce jídla uzavíráte kupní smlouvu, stejně jako třeba v supermarketu. A rovněž jako u »klasické« reklamace máte právo na nápravu, přiměřenou slevu nebo i na odstoupení od smlouvy. A podnikatel má na vyřízení reklamace 30 kalendářních dní. „Při reklamaci nedovařeného jídla v restauraci asi nebudete příliš spokojení, když k nápravě dojde až za 30 dnů. Pravidlem tak bude spíše řešení problému na místě nebo sleva z ceny,“ uvádí právník Lukáš Zelený, odborník na práva spotřebitelů.
V krajním případě můžete odejít bez placení
Při nespokojenosti s přineseným jídlem máte právo na přiměřenou slevu. Můžete ale požádat i o nový pokrm nebo jeho úpravu, třeba ohřátí. Pokud ale budou nedostatky natolik závažné, že je nejde odstranit, můžete od smlouvy odstoupit a odejít.
7 zásad pro řešení problémů v restauraci
1. Nebojte se na nedostatky upozornit
Reklamovat můžete prakticky cokoliv, co neodpovídá smlouvě uzavřené mezi vámi a restauratérem. Přeci nebudete jíst rozvařené knedlíky či připálený řízek. Ozvěte se i při nedodržení množství uvedeného v jídelním lístku.
2. Stěžujte si včas
Nejste spokojení? Stěžujte si obsluze co nejdříve poté, co nedostatek odhalíte. „Domáhat se nápravy v momentě, kdy máte pokrm v sobě, sice lze, nicméně prokázat, že jídlo nebylo dovařené, bude velmi obtížné,“ podotýká právník Zelený.
3. Nerozčilujte se
Svůj problém číšníkovi vysvětlete v klidu a přesně ho popište. „Kdyby se číšník zdráhal, nechte si zavolat osobu, která má vyřizování reklamací na starosti – v každé provozovně musí být vždy někdo takový přítomen,“ radí právník.
4. S chutí možná neuspějete
Studená omáčka nebo plesnivé brambory jsou nedostatky, kvůli kterým se s vámi obsluha asi hádat nebude. Složitější je to u vad subjektivní povahy. Co je pro někoho přesolené, jinému vyhovuje. S reklamací tak nemusíte uspět.
5. Množství podle jídelního lístku
Pokrm by měl odpovídat množství uvedenému v jídelním lístku. Stěžovat si ale můžete i na teplotu. Podle norem musí mít teplý pokrm alespoň 60 °C. Studené jídlo sice může kuchař ohřát, pokud by ho tím ale znehodnotil, máte nárok na nové.
6. Sleva za čekání
Čekáte a jídlo nikde? V případě dlouhého čekání můžete požadovat slevu nebo rovnou odejít. U jídel na objednávku by měla být doba přípravy v jídelním lístku uvedena, nebo by vám ji měla sdělit obsluha.
7. Zkontrolujte účet
Vždy si zkontrolujte, jestli útrata odpovídá cenám uvedeným v jídelním lístku. Účtenka nesmí obsahovat žádné poplatky, s nimiž vás obsluha dopředu neseznámila. Pokud vám je naúčtuje, nemusíte je platit. I výše spropitného záleží na vašem rozhodnutí.