Rámus při cvičení na hudební nástroj? Vytiskněte mi jedno violoncello

V době covidu si pořídili 3D tiskárnu na výrobu obličejových štítů, teď už ale místo nich tisknou elektrická violoncella. Pandemie je pryč a co tedy s tiskárnou? Hudební nástroje jsou skvělým a nápaditým řešením.
Náhradní výrobu si kromě opadnutí prvních pandemických opatření vynutila také domácí situace jednoho ze spolumajitelů firmy, muzikanta Ondřeje Kratochvíla (38).
Nástroj přímo na míru
„Přemýšleli jsme, jak tiskárnu využít, a jednu nečekanou možnost odstartoval opět covid, další vlna epidemie,“ vybavuje si ředitel a jednatel firmy Sensio.cz Jan Tobolík (45). Jeho kolega a zároveň učitel na umělecké škole Ondřej Kratochvíl musel tehdy cvičit na violoncello (zkráceně cello) doma, což není v paneláku zrovna populární. Aby nikoho nerušil, potřeboval tichý nástroj. Nejlépe cello takových rozměrů a parametrů, na jaké byl zvyklý.
A protože by nové elektrické cello tyto specifické nuance a požadavky nesplňovalo, uvažoval o nástroji »šitém« přímo na míru. „Dali jsme hlavy dohromady a nápad na nové využití tiskárny byl na světě. Zatím však jen v oblasti teorie,“ vzpomíná na úplný začátek projektu Jan Tobolík. Dnes už vyrábějí v Přerově cella v šesti velikostech, a navíc podle speciálních požadavků zákazníků. Původní nápad byl zhotovit cello vhodné pro tiché cvičení, ale zároveň i pro koncertování. „Podobně, jako je tomu u elektrické kytary, jen s tím rozdílem, že naše cello je i bez zapojení do sítě docela dobře slyšitelné.“
Spolupráce s Baťou
Uvedení myšlenky do praxe však nebylo jednoduché, práce na nové technologii vhodně složeného plastu a ozvučení trvaly zhruba půl roku. A příprava, zcela bez záruky úspěchu, spolykala téměř čtyři miliony korun. „Výsledný nástroj je ovšem nyní koncipován pro amatéry i profesionály.“
Vývoj vhodného materiálu vznikal ve spolupráci s univerzitou Tomáše Bati a dalšími odborníky. Nástroj nemá klasický tvar jako dřevěný originál, ale jinak splňuje všechny nároky, včetně těch zvukových. Právě onu hudební »duši« vtiskl vyrobeným nástrojům violoncellista Ondřej Kratochvíl. Silnou stránkou přerovských výrobků je kromě celkových parametrů i jejich možnost rozložení a skladnost.
Exoti na veletrhu
Přerovští výrobci představili svá 3D cella na veletrhu v italské Cremoně, kolébce smyčcových nástrojů. „V bývalém působišti slavného Stradivariho se sešla více než stovka výrobců klasických dřevěných hudebních nástrojů a reakce přítomných mistrů na naše cella byla velmi pozitivní. I když jsme mezi nimi působili tak trochu jako exoti, s respektem uznávali jejich kvalitu,“ pochlubil se závěrem Jan Tobolík.