Konec spalovacích motorů od roku 2035: A ČESKÝ AUTOPRŮMYSL?

Europarlament ve středu odhlasoval zákaz prodeje nových aut na benzin či naftu od roku 2035. Ačkoliv opatření musí schválit ještě členské země EU, automobilky začínají řešit, jak přejít v Česku na výrobu elektromobilů.
Jedni vidí v konci spalovacích motorů do roku 2035 hrozbu, druzí příležitost. Zatím to ale vypadá, že se přechodu na elektromobily děsí někteří politici víc než samotné automobilky v Česku. „Už teď 40 procent naší výroby tvoří elektrifikovaná auta – hybridy, pluginy včetně deseti procent těch čistě elektrických aut,“ vyjmenovává pro Aha! mluvčí automobilky Hyundai v Česku Petr Michník. Firma navíc už letos mění jednu ze svých dvou továren na převodovky na výrobu elektrobaterií. „Přesunutí výroby mimo Česko určitě nehrozí,“ tvrdí Michník.
Dosažitelný cíl
Největší automobilka v Česku Škoda Auto vidí cestu k elektromobilitě jako nezvratnou. „Je to ambiciózní, ale dosažitelný cíl,“ napsal Aha! vedoucí komunikace v Česku Tomáš Kotera. „Nyní je důležité, aby byly politické cíle podpořeny také odpovídajícími politickými opatřeními,“ dodal s tím, že k nim patří hlavně dostatečná nabídka bateriových článků, rychlejší rozšíření nabíjecí infrastruktury nebo urychlený přechod na novou energetiku.
Jako telefony
Zatímco nyní je koupě elektromobilů výsadou bohatších vrstev společnosti, v budoucnu by to tak být nemělo a jejich cena by měla jít dolů. „Už za dva roky by mohl být na trhu elektromobil s dojezdem 500 kilometrů, který bude stát půl milionu korun,“ řekl Aha! vedoucí redakce Autorevue.cz Jan Mička. Podle něj ale ceny budou postupem let do roku 2035 klesat mnohem víc, a bude to tak stejné jako s chytrými telefony. „Dříve je také mělo jen pár lidí. Dnes jsou cenově dostupné a má je každý,“ uvedl.
Populismus?
Čeští europoslanci to ale nevidí tak růžově. Proti návrhu hlasovalo dvanáct z celkových sedmnácti přítomných. Včera se tak na jedné palubě ocitli jak zástupci za ODS, tak třeba i europoslankyně za KSČM Kateřina Konečná (41). „Část proti tomu hlasovala z populismu a kvůli politickým bodům, protože je to velká symbolika a přinese to hodně emocí,“ sdělil Aha! politolog Jan Kubáček. „Na druhou stranu věřím, že část to dělá z přesvědčení, protože to omezuje průmysl a může to vést ke komplikacím v praktickém životě,“ řekl dál Kubáček.
Nižší náklady
S tím tak ale úplně nesouhlasí jeden z mála českých poslanců Luděk Niedermayer (56, TOP 09), který pro zákaz ruku zvedl. „Spalovací auta nebudou to, co zajistí levnou osobní mobilitu v budoucnu. Náklady na provoz elektromobilů jsou totiž výrazně nižší než u těch spalovacích,“ sdělil Aha!.