Docházejí aditiva! Hrozí hory odpadků a nesjízdné silnice!

Ve složité situaci se ocitají popeláři a cestáři na Třinecku, ale i v mnoha dalších koutech republiky. Docházejí jim aditiva, která musejí přidávat do nafty, aby výfukové plyny nových dieselových motorů dosáhly požadované úrovně emisních limitů Euro IV a vyšších.
Moderní vozy bez aditiv nevyjedou, firmy proto ve snaze předejít problémům zastavily prodeje svých starších vozů. „Měsíčně potřebujeme zhruba tři tisíce litrů aditiv AdBlue, protože máme 95 procent aut v evropské normě 6. Pokud bychom aditiva nesehnali, všechny motory kategorie od Euro 5 a výš musíme odstavit,“ vysvětlil jednatel odpadové společnosti Smolo Lukáš Bojko.
Podle něj by v takovém případě nastal chaos. Za týden by odpadky zaplavily města a komunikace by za mrazu a sněhu byly nesjízdné – totožný problém se totiž týká i vozů zimní údržby. „Aditiva sháníme, kde se dá, i v zahraničí. A platíme za ně dvojnásobek toho, co před týdnem,“ dodal Bojko s tím, že firma Smolo běžně nabízí k prodeji starší auta, jejichž motory aditiva nevyžadují. „Prodej jsme nyní stopli. Netušíme, zda se popeláři nakonec nevrátí na silnice svážet odpadky z obcí, průmyslových podniků a zdravotnických zařízení právě ve starších autech,“ uzavřel.