Musk otevře tunel pro vysokorychlostní přepravu osob!

Držte si klobouky! Firma Boring miliardáře Elona Muska (47) se chystá otevřít u kalifornského Hawthorne první tunel pro vysokorychlostní přepravu osob. Vizionář slibuje, že díky technologii zvané hyperloop (hypersmyčka) budou lidé už brzy cestovat nadzvukovou rychlostí až 1287 km/h!
„O Hyperloopu jsem původně začal přemýšlet, když jsem si přečetl o návrhu na stavbu kalifornské vysokorychlostní železnice, který mi připadal poněkud neuspokojivý,“ uvedl Musk před pěti lety.
Letos v létě získala jeho společnost Boring zakázku od města Chicago. Její přepravní systém tam má spojit čtvrť Loop s O‘Hareovým mezinárodním letištěm. Pro osobní přepravu má sloužit 16 kapslí a cesta mezi letištěm a čtvrtí Loop se zkrátí na 12 minut.
Společnost Boring začala už dříve hloubit kratší testovací tunel o délce 3,2 kilometru pod obcí Hawthorne v sousedství Los Angeles, kde sídlí miliardářovy firmy Boring a SpaceX. Projekt měl být původně otevřen už dnes. Musk sliboval, že se první zájemci svezou v kapsli pro 16 cestujících rychlostí 150 km/hod. Nakonec ale otevření na poslední chvíli o týden posunul. Jako bonus však slibuje, že 18. prosince přepraví i auta!
l Jak to funguje?
Systém je založen na pohybu přetlakových kapslí podtlakovými trubkovými tunely spojenými do smyčky ve tvaru čísla osm rychlostí dosahující více než 1200 km/h. Kapsle mají pohánět lineární magnetické urychlovače a vzduchové kompresory a přepravovat mohou lidi, ale i náklad.
l Kolik to stojí?
Náklady na výstavbu systému hyperloop Musk odhadl na téměř 6 mld. dolarů (přes 136 mld. Kč). Experti však označují tyto odhady za nereálné a očekávají mnohem vyšší výdaje.
l 600 km za 30 minut
Musk zmínil využití technologie na více než 600 km dlouhé trase z Los Angeles do San Franciska, kterou by pak cestující zvládli za necelou půlhodinu.
l Nestabilní počasí
Podle Petra Dvořáka z Ústavu fyzikálního inženýrství VÚT může hyperloop v ČR ohrozit nestabilní počasí. „Je potřeba vyřešit roztažnost materiálů, protože teploty se u nás mohou během roku lišit i o 50 stupňů,“ uvedl. S hyperloopem aktuálně nepočítá ani ministerstvo dopravy, které za nejvýhodnější a nejefektivnější považuje stavbu vysokorychlostních železničních tratí.