Tajemství legendárního podnikatele Tomáš Baťi (†56) : Tři dny bojoval o život!

Při nehodě ho oj vozu trefila do hlavy a lékaři tři dny bojovali o jeho život! 105 let uplynulo od chvíle, kdy se ford podnikatele Tomáše Bati (†56) v husté večerní mlze střetl s koňským povozem. Slavný podnikatel v roce 1913 skoro zemřel.
Mezi Otrokovicemi a Zlínem byl tehdy provoz na silnici minimální. O to větší záhadou srážka dodnes je. „Kočí údajně vezl povoz v protisměru, tvrdilo se i to, že byl opilý. V mlze navíc nebylo pořádně vidět. Oj z povozu proletěla předním sklem automobilu a zasáhla tehdy sedmatřicetiletého Baťu prudce do hlavy,“ popsal baťovský historik Zdeněk Pokluda.
Milan Krčmář (35) pátral na historických snímcích továrny na výrobu obuvi: To…
Celý článekJizva nad okem
Baťa vážné zranění přežil, ale tři týdny s ním měli práci lékaři ve Vídni. Zůstala mu navždy jizva u kořene nosu nad okem. „Být zásah o něco silnější, mohl být Baťa, který teprve rozvíjel své podnikání, po smrti. Zřejmě by vůbec nenastal grandiózní rozvoj jeho továren a města Zlína,“ vysvětlil ředitel Nadace Tomáše Bati Pavel Velev.
Kdo řídil?
Historici si dodnes nejsou jisti, zda při karambolu seděl za volantem mladý osobní řidič Jan Hoza, anebo sám Tomáš Baťa. „Dobový popis nehody se opravdu nedá dohledat, neexistuje fotografie, navíc tehdy nevycházely podnikové noviny, ty by událost jistě zachytily,“ upřesnila další znalkyně Baťova odkazu a života Zlína, historička Miroslava Štýbrová.
Trombóza ho nezabila
V roce 1917 byla smrt ještě blíž. Baťa dostal před vánočními svátky žilní trombózu a hrozila mu velice nebezpečná život ohrožující embolie. Nechal si zhotovit křeslo, ve kterém ho převáželi denně do továrny, která rychle rostla i vlivem válečných zakázek. „Když ho lékaři varovali, že mu jakýkoliv pohyb výrazně škodí, nechal si lůžko ve své vile upravit tak, aby alespoň do fabriky viděl,“ popsal Velev.
Zemřel až v letadle
Smrt si ale největšího podnikatele československé historie přece jen našla předčasně. Znovu v mlze. Tentokrát 12. července 1932 v letounu v Otrokovicích, když spadl s pilotem Broučkem pár minut po startu letu do Švýcarska.